3- שמיני

ידידים וחברים, כולכם יודעים שבשבת נקרא בתורה את פרשת שמיני, תחילת הפרשה ממשיכה לדבר על הקורבנות, ובמשך הפרשה היא עוברת לדיני אכילה, איזה אוכל כשר ואיזה טרף-"זאת החיה אשר תאכלו מן הבהמה אשר על הארץ"
כנראה שיש קשר בין הדברים ידוע שהגמרא משווה את האוכל של יהודי בקדושה וטהרה לאכילת קורבנות, למשל הגמרא במסכת עבודה זרה אומרת- "כל שולחן שלא אמרו עליו דברי תורה כאילו אכלו מזבחי מתים" הגמרא משווה את השולחן למזבח, והכל תלוי בך מה אתה מקריב.
אעלה לפניכם ענין מאוד עמוק: כשאני אוכל, אני מקבל חיים מהאוכל. באותו רגע אני נמצא 'מתחת לאוכל', וזאת דרגה נמוכה ביותר. אני הרי בן-אדם, ופתאום עלי להשפיל את עצמי, ולקבל חיים מהמרק. הייתי בדרגה גבוהה מן המרק, ואילו כעת אני מתחתיו…
אך האמת היא שהדבר תלוי רק בי. ככל שאני מקבל חיים מן המרק, כך אני מעניק למרק חיים; עד עכשיו המרק היה מרק בלבד, ואילו כעת המרק הפך חלק ממני, ובעצם, אני מעלה אותו אלי. הבעל-שם-טוב אומר: שאילו עינינו היו עיניים רוחניות, היינו רואים כיצד המרק מתחנן: 'אנא, אכול אותי! אני רוצה להיות חלק ממך. אני רוצה להיות בדרגת בן-אדם. אני רוצה לתת לך כוח להתפלל ולחיות'.
השאלה היא, מדוע בורא עולם ברא את העולם שלו בצורה כזאת, שאנו חייבים לאוב חיים מדרגות נמוכות מאתנו?
התשובה היא: זהו הקשר שלנו לעולם. אם לא הייתי זקוק לכל העולם, כיצד הייתי מעלה את כל העולם אלי? לא היה לי כל קשר לעולם הטבע! לכן, בורא עולם ארגן את הדברים באופן נפלא ביותר. אני מקבל חיים מדרגות נמוכות יותר של החיים, וכך אני מקיים קשר עם כל העולם, ומסוגל להעלות אותו; אני זקוק לו כדי לקבל חיים, והוא זקוק לי כדי להתעלות. כשאני אוכל, קורה דבר אדיר, דבר עמוק מאוד…
אבל האמת היא שכאשר אני ב'פרשת דרכים', אני מסוגל לעלות ואני מסוגל לרדת. יש אנשים שהם שברע שהם מקבלים חיים מן המרק, הם הופכים להיות מתחת למרק, שוכבים על הרצפה ופותחים את פיהם, כשהם נמוכים ממנו. לעומת זאת, כשצדיקים אמתיים קורה דבר אחר לגמרי…
זכיתי, ברוך ה', לראות את הרבי מליובאוויטש אוכל בליל ראש השנה. אפשר היה לראות באופן מוחשי, כיצד הוא מעלה את כל העולם כולו! רבי ישראל מרוז'ין אומר שאסור להתכופף אל האוכל. אם אני מתכופף אל האוכל, אני משפיל את עצמי מתחתיו.
אם אני יושב זקוף, ומעלה את האוכל אלי, סימן שאני לא מושפל, אני מעלה אותו לדגתי. הלוואי שהיינו זוכרים זאת תמיד.
לכן הפרשה שלנו משלבת את הקורבנות ואת האכילה ביחד, שניהם נועדו לעלות את העולם 'הגשמי' למקום יותר גבוהה, למקום אחר לגמרי…
יהיה רצון שנזכה להבדיל בין טמא לטהור, ונזכה לקדש את עצמנו עוד ועוד לעלות את כל העולם כולו יחד אתנו למעלה למעלה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>