4- כי תבוא

יהי רצון שנזכה להתקרב ולדעת מה זאת תשובה אמתית, שנזכה לעשות תשובה מעומק הלב, ונאמין ונשמח ברחמיו של מלך מלכי המלכים, שיסלח על כל מעשינו.
אם הוא מרגיש רגשות אשמה, לפחות אפשר לדבר על ליבו. רגשות אשמה הם תופעה חיובית, לדקה אחת, או לדקות ספורות, לאחר המעשה עצמו. למשל אם חיללתי שבת ואתה מוכיח אותי על כך, טוב שתהיה לי הרגשה רעה למשך כמה דקות, שתגרום לי להגיד: מעכשיו אשמור שבת. לעומת זאת, אם אסתובב כל השבוע עם רגשות אשמה, האם אשמור את השבת הבאה?!
רגשות אשמה הם כמו אקמול, לוקחים כדור פעם אחת ולא כל חמש דקות.
וזה מה שכתוב בפרשת השבוע שלנו- "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ד׳ אֱלקיךָ", אסור כל הזמן לחיות ברגשות אשמה, כי אם כל הזמן אנחנו נהיה ברגשות כאלה אנחנו נכנס לחושך ובוץ. לכן, הרגשות אשמה צריכות להגיע רק פעם בהרבה זמן, אבל בעיקר צריך לחיות בשמחה וביטחון בה' יתברך שירחם עלינו.
הסליחות שאנו אומרים לפני ראש השנה זה 'אקמול', בזמן הסליחות אנו צריכים להרגיש ולפשפש במעשינו הפחות טובים, אבל אחרי הסליחות בשאר היום, אנו צרכים לשמוח ולבטוח ברחמיו המרובים של ה' יתברך
חברים מתוקים! כולכם יודעים, שיש קהילות שהשבוע מתחילות לומר סליחות, ועניינם של הסליחות לעורר אותנו לתשובה. הרב קוק זצ"ל כותב שזה הדבר הכי גבוה שיש בעולם- "שהוא יקר גדול וקדום מכל העלמות האחרים". התשובה היא מעל העולם הפשוט שאנחנו רואים וחיים כאן- "תשובה קדמה לעולם".
כשעושים משהו טוב לנשמה, רוצים לעשות אותו שוב. המשנה אומרת" 'מצווה גוררת מצווה" –כשעושים משהו טוב, מיד רוצים לעשות עוד משהו טוב. לעומת זאת, כשעושים משהו רע, אין רצון לחזור עליו. רק אם שכחת, אתה רוצה לחזור על המעשה.
אומרים שזה רע להרגיש רגשות אשמה. אבל, האמת היא שזה טוב מאוד. ההרגשה הרעה אחרי מעשה רע היא מתנה נפלאה מבורא עולם. אחרת איך נדע מה טוב ומה רע? אם אתה מרגיש רע כשאתה חוטא, זה נפלא, משום שיש סיכוי שלא תשוב ותחטא. מה הייתי עושה אילו הייתי מפסיק להרגיש רגשות אשמה? לא הייתי משתנה בכלל.
רבי פינחס מקוריץ שואל: חז"ל אומרים: 'רשעים מלאים חרטות'. משתמע מכאן שרשעים הם הכי טובים. ולכן הוא אומר: הרשעים מלאים חרטות, הם מלאים מהן יותר מדי. גם זה לא טוב, כי אז לא מצלחים לשפר את התנהגותנו, כי אנו נשארים בבוץ של יאוש. הרב קוק אומר שאם אתה מרגיש רע ביחס לחטא שלך, אתה בסדר. חשוב לדעת שרגשות אשמה הוא אחד המרכיבים העיקריים של התשובה. למשל אם יהודי יחלל את השבת ולא ירגיש רע כתוצאה מכך- הרי זו בעיה רצינית. שבגללה לא יבא לתקן את מעשיו.
ועוד, שאפילו אם אני יבוא וינסה לדבר איתו, אני לא יצליח. למשל יהודי עשיר שנוסע בכל העולם ולא מרגיש רע על כך שהוא לא בארץ-ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>