0יהודים מתוקים

ר' שלמה היה אומר: יהודים צדיקים, יהודים קדושים – היו לנו בכל הדורות. מה שצריך היום, זה יהודים מתוקים, 'זיסר יידן'…
מה הכוונה?
אני חושב שהוא לא התכוון לשלול, חלילה, את החתירה התמידית של יהודי לצידקות, לקדושה. אלא שלפעמים המאמץ הזה מבודד את האדם, יוצר מחיצה בינו ובין אחרים. כי סוף סוף אפשר שבמתח הרוחני הזה יהא האדם מרוכז בעיקר בעצמו. מתוך כך יכולים גם רגשות שליליים לצמוח בתוכו כלפי הזולת: התנשאות, חוסר סבלנות, ועוד. ר' שלמה היה מאוד רגיש לכך. הוא היה אומר למשל: יש יהודים שבגלל שהם אוכלים גלאט-כשר ושומרים בקפדנות על כל סעיף מהלכות שבת חושבים שזה מתיר להם לצעוק על נשיהם וילדיהם… המבחן לקדושה אמיתית הוא: האם, כשאני מתעלה, אני אוהב יהודים יותר? האם ה'אש' שלי (הקדושה בה אני מתמלא) שורפת או מחממת?
אז קודם כל, צריך להיות 'יהודי מתוק', פשוט, אוהב, מחובר לעם ישראל כולו, ללא מחיצות בלב. זאת עבודה פנימית עמוקה, אך היא כל כך מתבקשת עכשיו, בהתקבץ כולנו בארץ ישראל. זה מוכרח להיות חלק מתהליך ההתגבשות שלנו כעם ההולך ונברא מחדש. רק על בסיס המתיקות הזאת שעיקרה – פשטות אוהבת ויכולת לשכוח מעצמך, תצמח קומה חזקה ומאירה של צידקות וקדושה. וכמו שהיה ר' שלמה בשפתו המתוקה: 'יהיו צדיקים כאלה – מה שעוד לא היה'…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>