בין פורים לפסח

ר' שלמה על המעבר בין פורים לפסח:
בפורים, ה'מֵעֵבֶר' הוא עדיין לגמרי מעבר. לכן אין בו מצוה 'להרבות לספר' במרדכי ואסתר. מפני שאני 'מעבר', למעלה מהמילים. אני יכול להיות שיכור לגמרי, לשכב מתחת לשולחן כמו כלב, ללעוס עצם, ולשתוק. זה בסדר. 'עד דלא ידע', נכון?
אבל אחרי פורים, ה'מעבר' הזה מתחיל לעשות את הדרך שלו לעולם. וכשמגיע ליל הסדר, פתאום יש מגע בין ה'מעבר' ובין העולם הזה. מתי מתחיל ה'מעבר' להופיע בעולם? מתי הקב"ה מתגלה בעולם בפעם הראשונה, בדרגה של 'מעבר'? ביציאת מצרים.
ליל הסדר הוא ממש הגבול בין ה'מעבר' ובין העולם הזה. ולכן עכשיו צריך ממש לדבר. 'פה סח', 'והגדת לבנך ביום ההוא'. 'כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח'.
מצד אחד, 'יציאת מצרים' היא ממש מעבר, נכון? השחרור מכל המצרים, מכל גבולות העולם, הניסים המופלאים. מעבר למילים! אבל מצד שני – 'כל המרבה לספר'. אם זה היה לגמרי 'מעבר', אם לא היה לזה מגע עם העולם, עם ההיסטוריה, ועם ה'מודע' שלי, לא יכולתי להגיד כלום, נכון?
אתם מבינים? מה זה בעצם להיות יהודי? יהודי הוא אדם שהוא מאה אחוז 'מעבר' ומאה אחוז בעולם הזה! הוא מאה אחוז בשני העולמות. זה הסוד שבלהיות יהודי.
מדוע בכל הדתות, אם אתה רוצה להיות איש קדוש אתה לא יכול להיות נשוי, אתה לא יכול לעשות עסקים? מפני ש- או שאתה ב'מעבר' או שאתה בעולם הזה.
אבל האמת היא: אתה צריך להיות 'מעבר' – בעולם הזה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>